Творці проекту Nomakler: Ринку нерухомості у Львові не існує ‒ замість нього базар

13 листопада 2014 р. 12:59

За кілька останніх місяців ціна на оренду житла у Львові різко зросла. Експерти пояснюють це політичними та економічними процесами: збільшення курсу долара, міграційні процеси.

Львів’янам та мешканцям інших міст доводиться «віддавати» кілька тисяч щомісячно за квартиру, а щоб знайти собі житло потрібно ще ж заплатити за послуги ріелтора, адже самостійно «захопити» для себе помешкання на львівському ринку нерухомості з величезним попитом дуже важко.

Така ситуація суттєво «б’є по кишені» мешканців міста. Сергій та Анатолій, львів’яни-програмісти, які роками працюють на провідні місцеві компанії, вирішили боротися з проблемою своїм шляхом. Вони запустили проект Nomakler: створили сайт та додаток до мобільних пристроїв, де за спеціальним алгоритмом збирають пропозиції пошуку житла в оренду і для продажу від власників, для того, аби не звертатися за допомогою до маклера.

Про львівський ринок нерухомості, про те, як працює проект і які реальні плоди він приносить, хлопці розповіли кореспондентові Galnet.

«Найбільше  дратувало не те, що скрізь працюють ріелтори, а те, що куди не глянь ‒ скрізь брехня»

‒ Як і чому вирішили створити проект для пошуку нерухомості без участі маклерів?

Cергій: Все почалось ще десь у 2009 році, коли я з дружиною шукав квартиру в оренду. В процесі пошуку квартири я зрозумів який в нас жахливий ринок нерухомості. Найбільше  не подобалось не те, що скрізь працюють ріелтори (хоча це було другим пунктом, який дратував), а те, що куди не глянь ‒ скрізь брехня. Практично всі оглошення липові, ріелтори ні за що не відповідають, не зважають на твої вимоги, а «впарюють» те, що в них є, навіть не бачивши об’єкта. Це мене надихнуло створити скрипт, який аналізував «Ваш Магазин» і відсіював всі оглошення, телефони яких повторювались. Скрипт був досить популярний в моїх IT колах друзів, вони часто просили його, але з часом він перестав працювати оскільки його треба постійно підтримувати. Але десь вже в 2013-му співробітниця скинула мені сайт vlasnyky-lviv.at.ua, я згадав про свій забутий проект, зв’язався з розробниками, сказав що я от такий айтішник, робив схожу річ, маю велику базу маклерів, придумав певні алгоритми, запропонував допомогу. Але у відповідь почув повну байдужість і небажання щось розвивати. Пізініше я зрозумів, що в них немає ніякого бажання змінювати ситуацію на ринку нерухомості, єдине призначення сайту ‒ заробіток на рекламі. От це і стало поштовхом створити проект nomakler.com.ua. Я написав про проект у компанії, де працював. Там проект вподобали й вирішили в нього інвестувати. Виділили мені одного розробника, з яким я за місяць написав кістяк проекту. Але потім вони добре подумали, і не знайшли якогось способу монетизації проекту й вирішили його призупинити. Я ж справу не покинув, сам доробляв його у вільний від роботи час, і надалі ним займаюсь. Згодом у Facebook я зустрів Анатолія, який зробив фактично те саме, лише для конкретних пристроїв ‒ додаток для андроїда. Ми зустрілись, поговорили і вирішили об’єднати зуссиля. Зараз ми одна команда.

Анатолій: Причина появи спільноти ‒ відчуття що тебе кинули, яке виникло після користування послугами маклерів і агентств з пошуку нерухомості. Було відчуття що вони перекривають доступ до потрібноі інформаціі з метою власного збагачення. Метою проекту було надати вільний доступ до інформаціі і дозволити людям обійтися без непотрібних та нав’язаних послуг

‒ Зараз ви самостійно модеруєте сайт, чи є люди, які допомагають?

Сергій: Модерую я та Анатолій. Був ще один хлопчина, який трішки допоміг по графічному інтерфейсу.

‒ Як довго працюєте над проектом і які реальні плоди він приносить? Чи відомі вам люди, які знайшли квартиру саме через ваш ресурс?

Анатолій: Сайт активно працює з початку вересня. Але з’явився набагато раніше.

 Сергій: Щодо того чи комусь він допоміг, на жаль, не можу відповісти, але  мені також це цікаво, можливо, колись зробимо якесь опитування.

‒  Розкажіть як працює ресурс. Які пропозиції доступні у пошуку?

Анатолій: Ресурс автоматизує спосіб, яким ми колись шукали житло. Ми зіткнулися з проблемою: легко знайти багато оголошень, але важко знайти оголошення, де трубку підійме власник, а не маклер. Тому багато програмістів розробляли власні програми, які аналізували кілька останніх номерів «Ваш Магазин», збирали телефони маклерів і показували лише оголошення від власників. Бо кількість маклерів там була така, що обдзвонювати оголошення не було жодного сенсу. З однієї із таких програм і виріс цей проект. Джерела даних та їх обробка сильно змінилися, але принцип лишився той самий ‒ з купи оголошень вибрати лише ті, де є сенс дзвонити.

Сергій: В основному пропозиції зараз ‒ це оголошення, знайдені в інтернеті «роботами». Реальні власники поки що майже не додають оголошень.

‒ А як працюєте ви: де шукаєте варіанти для оренди?

Анатолій: Варіанти власник квартири може ввести на сайті, а також збираються оголошення з загально доступних джерел. Вноситься лише контактна інформація. Ми не займаємося збором того, що останнім часом часом стало модно називати «персональною інформацією» (навіть недолугий закон написали).

Сергій: Я зараз сам практично не додаю оглошень, бо це займає багато часу. Бувало, що в нас на фірмі пропонують квартиру, або якщо випадково в Facebook знайду, то додам.

‒ Люди, які здають чи продають квартиру, погоджуються на те, аби ви розміщували їхню пропозицію у себе на сайті? Чи ви робите це без їх дозволу?

Анатолій: Ми не публікуємо персональну інформацію. Все, що є на сайті було десь/колись введено людиною, яка здає квартиру з метою показати це всім потенційним покупцям. І саме з такою метою воно і використовується в нас.  І будь-яке оголошення видаляється, якщо людина звертається до нас з таким проханням.

«Бідні, бо дурні»

‒  Як вашу ініціативу оцінюють люди, які здають в оренду або продають своє житло? Їм це вигідно?

Анатолій: Це хочеться прокоментувати словами «бідні, бо дурні». Вони ніяк не оцінюють. Таке враження, що понад половину громадян сидять і думають, що клієнти самі знайдуться або «маклер зробить». Це реальна проблема з старшими людьми. Вони втрачають гроші через власну інертність. Бо трапляються непоодинокі випадки, коли пошуки займають набагато довше, ніж планувалося. Наша ініціатива вигідна власникам житла, на жаль, мало хто це розуміє.

‒ Ви страхуєтесь від різного роду «афер»? Скажімо, номери телефонів власників та адреса квартир є у загальному доступі, тобто маклери можуть моніторити ваш сайт і телефонувати, «заманювати» собі клієнтів. З цим якось можливо боротися?

Cергій: Так, ми добре розуміємо, що нашим сайтом користується багато ріелторів і вони мабуть думають, що ми робимо їм велику послугу, але це все тимчасово. Зараз в нас немає змоги від цього захиститись, але в майбутньому ми вже маємо напрацьований план, як захистити власників від ріелторів. В першу чергу сайт повинен бути достатньо відомим, аби кожен користувач спершу, ніж погодитися співпрацювати з ріелтором, заходив на наш сайт, а вже якщо він йому не допоміг, йшов до ріелторів. Тоді він буде в курсі всіх пропозицій і якщо ріелтор йому запропонує якусь взяту з нашого сайту пропозицію, він це побачить. Також ми не будемо виставляти публічно контакти (телефони) власників, які додались в нас на сайті безпосередньо. Як ми це зробимо, нехай буде наразі секретом, але я вважаю це буде нашою особливістю.

Aнатолій: Те, що ви перерахували, не «афера», а звичайна робота маклера. Ми з тим не боремося. Бо було б дивно для інтернет-ресурсу боротися з власними користувачами. Ми лише надаємо список оголошень, з яких прибрано весь спам від маклерів. Маклери і без нас можуть знайти власників та їх контакти. І вони це і роблять. Є відомості, що вони отримують доступ до свіжих оголошень в тому ж таки «Вашому Магазині» ще до їх публікації і обдзвонюють власників. Нас не хвилює, що ріелтори користуються даними, головне, що будь-хто інший може ними також скористатися.

 ‒ Як ви оцінюєте той факт, що більшість квартир у Львові здається виключно через послуги маклера, але насправді ніякої офіційної угоди, яка проходить через податкову, немає? Можна цю систему якось побороти?

Анатолій: Нехай цим займається податкова. Наразі то актуальна реальність, яка ніяк не впливає на нашу діяльність. Повністю офіційне оформлення збільшить вартість оренди на 10-15%. Того ніхто не хоче. Навіть податкова не намагається збирати ті гроші, бо витрати на збір можуть виявитися більшими за надходження. Угоди, які дають ріелтори, то паперове сміття. І справа не лише в тому, що з тої діяльності не платяться податки. Якщо виникне суперечка, угода може бути визнана дійсною. Але ніхто не має документів про платіж за оренду квартири ‒ розписки про отримання грошей власником і маклером. Без цього жоден суд не зможе повернути вам гроші. Маклери наводять угоду як один з аргументів «за» свої послуги, але чомусь, без нагадування, не дають розписку про отримання грошей за свої послуги.

‒  Які ще секрети вам відомі, як «обійти» маклера у пошуку квартири і чи варто це робити?

Анатолій: Я негативно ставлюся до такого. Умови співпраці всім відомі. То некоректно шахраювати. Якщо погодилися на умови маклера ‒ то дотримуйтесь слова. Якщо не подобається ‒ не починайте співпрацю.

‒  Як часто ви вносите нову інформацію і видаляєте застарілу?

Анатолій: Процеси внесення інформаціі автоматизовані і відбуваються постійно. А ми працюємо на розвиток проекту в вільний від основної роботи час.

‒ Якщо оцінювати ситуацію масштабно: багато пропозицій від людей, які хочуть здати або продати свою квартиру без послуг маклера?

Анатолій: Багато пропозицій від людей, які хочуть її купити/зняти без послуг маклера. Власники нерухомості слабо розуміють що гроші, які отримав маклер, це гроші, які втратили вони. Вони помилково думають, що за послуги «платить клієнт» і в більшості випадків не акцентують на тому увагу.

Сергій: Є два типи людей. Перші, яким все одно: з послугами ріелтора чи без нього. Другий тип ‒ це дуже принципові люди, які навіть не хочуть чути про ріелторів. Таких, на жаль, дуже мало.

«Наша першочергова мета ‒ змінити ситуацію з нерухомістю на ринку»

‒  А що з ціновою політикою: яка середня вартість квартири в оренду сьогодні у Львові?

Анатолій: З мого розуміння ситуаціі ‒ орендувати нормальну кімнату коштує 900-1100 грн, а однокімнатну квартиру від $200+. Доходи більшості людей не встигли за зміною курсу долара, а власники звикли прив’язуватися до нього. Тому в них зараз борется жадібність зі здоровим глуздом. Але ме не ведемо  статистику по цінах. Окрім того, ціна пропозиції не дорівнює ціні в реальній угоді. Фактично зараз не існує інструментів, зібрати ціни з реальних угод. А збирати ціни з пропозицій нема сенсу.

‒ Плануєте розширювати свою діяльність за межі Львова? Наприклад, вносити пропозиції «безмаклерської» оренди та продажу у Києві?

Анатолій: Плануємо і далі розвивати ресурс. Наразі у Львові йому стає тісно.  Кількість потенційних користувачів тут обмежена.

Сергій: Так, але зараз про це ще рано говорити, ми хочемо повністю затвердитися у Львові, досягти певних цілей.

‒ Ми знаємо, що існує багато різноманітних спільнот у соцмережах, де пропонують оренду квартир без маклера. Чим ви відрізняєтеся?

Сергій: В нас є першочергова мета ‒ змінити ситуацію з нерухомістю на ринку. А ті всі спільноти створені, аби зробити ілюзію, що вони вирішують проблему. Там ніхто не задумується над новими ідеями, для них мета ‒  ґенерація трафіку. Подивіться на ті всі спільноти, в них 80% то попит, а все решта маклери, яких вони якимось дивом не банять (зрозуміло, що там все домовлено, мій же ж акаунт є забанений, в чорному списку у всіх тих спільнотах, через те, що давав посилання на nomakler.com.ua). Вони і по суті своїй не можуть змінити нічого, бо спільноти в соціалках не можуть дати необмежених технічних можливостей таких як може дати веб-сайт чи додаток.

Анатолій: Ми не лише збираємо оголошення. Ми допомогаємо відфільтрувати від маклерів наявні в інтернеті оголошення. В нас є мобільний додаток, за допомогою якого можна зручно придивлятися оголошення на смартфоні. За допомогою мобільного додатку можна також перевірити будь-який телефон «на маклера». Наразі ми не комерційний проект, більшість спільнот в соцмережах лише маскуються під безкоштовні і без маклерів. Насправді адміністратори монетизують їх за допомогою маклерів. Спільнот які насправді «без маклерів» дуже мало.

10799631_748073511951822_2009984921_n10805121_748073508618489_1006981539_n

‒ Ви кажете, що у вас є спеціальний алгоритм, через який ви перевіряєте номери телефонів «на маклерів». Як ця система працює?

Анатолій: Все тривіально. Нема жодного «ноухау». Маклер світить свій номер в багатьох різних оголошеннях. Якщо з одного номера здається багато квартир, то з 95% імовірністю можна додавати цей номер в базу даних маклерів. Заміна номера маклеру не допоможе, бо не вигідно робити окремий номер для кожного об’єкта. Тому після заміни номера він потрапляє до нашого списку десь за тиждень.

‒ Які плани на майбутнє проекту?

Сергій: В нас є дуже багато ідей. Маємо ідею як заохотити людей, що змінюють квартиру, добавляти ту з якої з’їжджають до нас на сайт. Також є ідея як захистити контакти власників від маклерів. Ми хочемо надати власникам все те, що може їм надати ріелтор. Також ми будемо шукати людину, яка б модерувала і обдзвонювала знайдені в інтернеті оголошення. Це з основних ідей. Якщо хтось хоче нам допомогти ми завжди раді, пишіть в нас на сайті є форма зворотнього зв’язку.

Ще кілька тверджень. У Львові не існує ринку нерухомості. Замість нього є базар. Ринок в економічній теорії ‒ це сукупність економічних відносин між суб’єктами ринку з приводу руху товарів і грошей, які грунтуються на взаємній згоді, еквівалентності і конкуренції. Базар ‒ це просто місце де зустрічаються продавці і покупці, а у випадку Львова ‒ це «краківський базар нерухомості», де замість продавців сидить купа перекупок.

Якщо відійти від аналогій, то львівський ринок нерухомості є слабо розвинутим в плані інструментів, які він надає продавцям і покупцям. Навіть на просте запитання «скільки квартир здається в оренду і який об’єм ринку в грошах» неможливо знайти реалістичну відповідь, бо немає статистики. Механізм взаємодії між покупцем і продавцем ускладнений тим, що покупцю дуже важко знайти продавця. Проблема тут в пасивності продавців і активності маклерів. Але така ситуація не може бути постійною. Вона буде рухатися в сторону збільшення прямих контактів між продавцями і покупцями.

Ще одна зміна на ринку  ‒ це методи пошуку покупців. Такий відомий місцевий канал як газета «Ваш магазин» фактично вмер для тих, хто орендує квартири. Там більше 90% оголошень від маклерів, якщо подзвонити  по номеру ‒ навіть не будуть цікавитися конкретним оголошенням, а відразу почнуть продавати все підряд. Хто не вірить ‒ може спробувати подзвонити по будь-якому номеру від і спробувати орендувати конкретно ту квартиру, під оголошенням якої знайшовся той телефон.

Найбільші зміни стануться тоді, коли від справ остаточно відійдуть «радянські» пенсіонерки, які з того живуть, і тою стравою займуться їхні онуки. Враховуючи вік, це має статися в найближчі 5-10 років. Ці люди вже набагато краще вміють рахувати свої гроші і користуватися інтернетом для пошуку покупців. Це значно зменшить кількість маклекрів і стане поштовхом для розвитку інтернет-сервісів.

Розмовляла Оксана Януш

Джерело - Galnet